شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۵۴

پنج فاکتور موثر بر اقتصاد جهانی پروتئین

1395/8/16

در گردهمایی دوسالانه شرکت بایومین که در شهر ونکوور کانادا برگزار گردید. دکتر دیوید هوگ درمورد پنج فاکتور موثر بر اقتصاد جهانی پروتئین حیوانی گزارشی را ارایه نمود.  گزیده ای از بیانات وی توسط خبرنگار شبکه خبری WATT در تاریخ ۱۴ اکتبر۲۰۱۶ به شرح ذیل منعکس شده است.
دکتر هوگ طی سخنرانی سیزدهم سپتامبر سال ۲۰۱۶ در مورد اقتصاد جهانی پروتئین  ،بیان می نماید که پیش بینی رشد ۱۷ درصدی تقاضای پروتئین در فاصله سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ تا حدودی کمتر از دهه قبل از آن است.با این حال پیش بینی می گردد چالش ها و نوسانات هیجانی کماکان در روند تحولات بازار باقی بماند.برای مدت های قابل ملاحظه ای عدم افزایش درآمد جمعیت جهان و کاهش نرخ رشد جمعیت عوامل بازدارنده در برابر افزایش تقاضا و نهایتا تولید پروتئین حیوانی خواهند بود.در دیدگاه فاندامنتال “دکتر هوگ” به تاثیر وضعیت مصرف مواد پروتئینی در چین اشاره می شود و وی افزایش یا کاهش سرانه مصرف چینی ها  را در تحولات آتی بازار و اقتصاد جهانی پروتئین حیوانی بسیار تاثیر گذار می داند.

بطور خلاصه پنج فاکتور موثر بر اقتصاد جهانی پروتئین به شرح ذیل مورد اشاره قرار می گیرد.
* طیور یا آبزیان :بر اساس نظر دکتر هوگ تحولات شش سال قبل نشان دهنده این است که مصرف ماهی بویژه نوع سالمون در بازار محصولات پروتئینی از سهم و جایگاه گسترده تری برخوردار شده است.در آینده یکی از موارد تاثیر گذار در اقتصاد جهانی پروتئین،رقابت بین محصولات طیور و آبزیان در کسب سهم بیشتر از بازار مصرف پروتئین خواهد بود. این موضوع تحت تاثیر ضریب تبدیل مقایسه ای خوراک به گوشت درطیور وآبزیان ، به شدت مورد توجه قرار خواهد گرفت.

*جمعیت :بسیاری از کشور ها مانند ژاپن با کاهش جمعیت مواجه هستندوبعنوان مثال ژاپن از لحاظ ساختار جمعیتی در آینده با پدیده پیری جمعیت مواجه خواهد بود.این پدیده از سال ۲۰۳۰ در کشور چین هم اتفاق خواهد افتاد. بر همین اساس  انتظار این است که نرخ رشد مصرف گوشت در کشورهای توسعه یافته با کاهش روبرو گردد.این موضوع در مورد افراد بالای شصت و پنج سال تاثیر منفی بر روی مصرف گوشت قرمز خواهد گذاشت.در ترکیب و عادت های تغذیه خوردن سه وعده غذا به شکل سنتی به مرور در حال تبدیل شدن به مصرف میان وعده ها یی است که به راحتی قابل دسترس و مصرف باشند ،این به معنی کاهش تعداد دفعات مصرف گوشت در وعده های غذایی هفتگی است.از سوی دیگر توجه به وضعیت سلامتی و تنوع غذا های بر پایه گیاهی ، باعث گسترش گیاه خواری در برابر رژیم های حاوی گوشت می گردد.

* تمایلات گروهی :
با توجه به عوامل مختلف مرتبط با مسائل زیست محیطی و ارتباط آن با تولید گوشت ،بسیاری از گروه ها و دولت ها علاقمند به محدود نمودن مصرف گوشت و کنترل افزایش تولید آن هستند.

* زندگی اجتماعی و محدودیت زمان آماده سازی غذا :
بر اساس تغییرات شیوه زندگی و تعداد افراد خانوار به ویژه در کشور های اروپایی ، تعداد خانوار های یک نفره که صرفا برای یک نفر در هر وعده غذایی خرید می نمایند گسترش خواهد یافت. بیشتر مردم تمایل دارند ،این وعده غذایی را بصورت قابل مصرف در خارج از منزل یا بصورت آماده مصرف از سوپر مارکت ها و مراکز عرضه تهیه نمایند.

* گرایشات خرید مصرف کننده :
افزایش قدرت انتخاب مصرف کننده به سرعت در حال گسترش است.در عرضه محصولات غذایی انواع محصولات بدون آنتی بیوتیک ،محصولات گیاه خواران ،محصولات حاوی امگا-۳ و بسیاری از محصولات دیگر در لیست متنوع انتخاب مصرف کننده قرار می گیرد.
پروفسور هوگ در پاسخ به قیمت بالاتر محصولات غذایی سبز ،عامل تنوع را در این مورد موثر دانسته و تمایل مشتریان برای خرید مناسب ترین قیمت با بهترین کیفیت را از عوامل رقابت در عرصه بازارمحصولات پروتئینی تلقی می نماید.


پيمان ذوالفقاريان
دبيركل انجمن صنايع خوراك دام، طيور و آبزيان ايران