شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۰

بررسی پتانسيل های تجاري كشورهاي كامبوج، مغولستان و ميانمار

1396/3/9

 

نرخ دو رقمی رشد تولید ناخالص داخلی و تعداد زیاد زمین های کشاورزی و استراتژیک  که در آسیا واقع شده اند، از جمله دلايلی است که باعث شده  تا کامبوج، مغولستان و میانمار به عنوان بازارهای در حال ظهور با پتانسیل بسیار بالا برای تجارت محصولات کشاورزی و  تولید خوراک دام در نظر گرفته شوند.

ویتنام به عنوان یکی از مهمترین کشورهای آسیایی در حال رشد سریع و بالقوه در نظر گرفته می شود، به طوری که تعداد دام و تولید بالای خوراک دام این کشور نگران کننده است. از طرف ديگر رشد سريع بازار تجاري در صنعت خوراك دام در ميانمار بگونه اَي سريع بوده كه آن را ويتنام جديد مينامند.

در همین راستا در سمپوزیومی که همه ساله توسط شرکت alltech  برگزار می شود، تحقیقات بیشتری در مورد كشورهای ميانمار ، كامبوج و مغولستان ارائه  گردید.

کامبوج: مزارع تجاری بیشتر

در اين همايش اعلام شد كه میانگین رشد تولید ناخالص ملی در كامبوج از سال ١٩٩٩،  ٨.٢٪‏ بوده درحالي كه رشد تولید ناخالص ملی در سطح جهاني ٣.٦٪‏ بوده است. اين ارقام خبر از بالاترین میزان رشد در منطقه آسياي جنوبي می دهد.  تعداد محصولات دامی تجاری توليد شده (در مقایسه با تولیدات خانگی) در طی این سالها افزايش قابل توجهي داشته كه نشان دهنده حرفه ای سازی شدن کسب و کار بخش دام می باشد. به طوری که باعث رشد ٢ برابری خوراك دام در طی ٣ سال گذشته بوده و همچنان اين افزایش تولید با سرعت قابل توجهي در اين كشورها در حال انجام می باشد.

در حال حاضر 13 کارخانه های تولید خوراک در کامبوج موجود می باشد.شرکت های CP، خوراک سبز و AgriMaster سه کارخانه برتر خوراک دام این کشور با ظرفیت تولید به ترتیب 45000، 30000 و 30000 تن در ماه می باشند. پتانسیل کشاورزی این کشوردر اختیار دولت کامبوج می باشد و در این راستا اهداف روشنی را تعیین کرده است.

دولت کامبوج خواستار رشد کشاورزی 5 درصدی در هر سال می باشد، که باید از طریق افزایش تولید محصولات کشاورزی (+ 10٪ در هر سال)، افزایش نرخ رشد تولید دام (+3 ٪ در سال) و افزایش آبزی پروری 15 درصد در هر سال ، به این مقدار رشد دست یابد. از این گذشته، کامبوج یک استراتژی خاص در مورد تعرفه واردات محصولات کشاورزی تعیین کرده است و تعرفه واردات مواد کشاورزی وارداتی صفر محسوب می شود. این استراتژی به منظور ایجاد رقابت بیشتر تعیین شده است و به کشاورزان اجازه می دهد تا بتوانند محصولات کشاورزی با کیفیت بالاتر و قیمت ارزان تر خریداری نمایند.

مغولستان: دارای ظرفیت بالقوه برای صادرات گوشت گاو

یکی دیگر از بازارهای نوظهور برجسته، مغولستان می باشد. کشور مغولستان دارای 3 میلیون نفر جمعیت می باشد  تعداد گوسفندان این کشور به ازای هر فرد، 12 عدد می باشد. تولید ناخالص داخلی این کشور در سال جاری نیز شروع رو به رشدی داشته است.  هرچند اکثر سرمایه گذاری های خارجی همچنان در بخش معدن انجام می شود، اما فرصت های بزرگی برای توسعه بیشتر در بخش کشاورزی وجود دارد. دلیل این موضوع این است که 73.6 درصد از زمین های این کشور زمین های کشاورزی می باشد که برای افزایش بیشتر تولید گوشت گاو، بسیار مناسب می باشد.

 صادرات گوشت گاو می تواند یک فرصت واقعی باشد، چرا که 1.5 میلیارد نفر در شرق آسیا زندگی می کنند. با توجه به موقعیت کشور مغولستان که در نزدیکی چین قرار گرفته است و با در نظر گرفتن این نکته که در چین تقاضا برای گوشت گاو به سرعت در حال رشد است، بنابراین از نظر استراتژیکی این یک مزیت برای صادرات گوشت گاو به چین به حساب می آید.

با این حال، مغولستان دارای کمبود امکانات در زمینه تولید گوشت گاو می باشد و مشکلات بیماری پا و دهان دام، در حال حاضر مانع از صادرات گوشت گاو می باشد. اما برنامه های ریشه کنی در محل برای به کنترل این بیماری با حداکثر سرعت ممکن، در حال انجام می باشد. انتظار می رود که این روند 2 الی 3 سال دیگر طول بکشد و سپس این کشور می تواند شروع به صادرات گوشت گاو نماید.

میانمار: اشتیاق زیاد در بخش گوشت مرغ

یک کشور دیگر با رشد ناخالص ملی با رشد 7 و نیم درصدی در هر سال از 2011 ، میانمار می باشد. این کشور در حال حاضر دارای 116 میلیون مرغ گوشتی و 9 میلیون مرغ تخمگذار، 1.7 میلیون خوک و 2 هزار راس دام می باشد. کشور میانمار در طی چند سال گذشته شاهد سرمایه گذاری های بسیاری در بخش حمل و نقل و بخش ارتباطات بوده است. این در حالی است که سرمایه گذاری در بخش دام و آبزی پروی فقط 2 درصد بوده است. اما قطعا در سالهای آینده این رقم افزایش خواهد یافت چرا که میانمار درصدد است تا به عنوان  قطب تجاری واقعی در منطقه آسیای جنوب غربی تبدیل شود. مصرف پروتئین حیوانی میانمار در حال رشد است به خصوص تخم مرغ و گوشت مرغ که  بیشتر از همه  مصرف می شود  و همین موضوع  باعث می شود تا شرکت ها به سرمایه گذاری در مراکز مختلف  کشاورزی ، تشویق شوند.

علاوه بر این، میانمار اغلب با عنوان "ویتنام دوم"  از لحاظ تولید خوراک دام (به خصوص خوراک خوک و خوراک طیور) نامیده می شود. تولید ذرت در کشور میانمار یک افزایش 483 درصدی داشته است که در مقایسه با  مقدار تولید ذرت برآورد شده توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده ، (مقدار 359000 تن در سال 2000-2001 ) به یک پروژه  تولید 2.1 میلیون تنی در سال جاری رسیده است. از این مقدار ذرت تولید شده، حدودا 900000 تن (40 درصد)  آن در هر سال صادر می شود.